Nya pendeltågsnätet

I december planeras nya pendeltågsnätet trafikeras. Här presenteras hur det är tänkt att se ut från och med augusti 2018 – när de ombyggnationer som krävs är åtgärdade. Observera att detta bygger på grafer och tåglistor utifrån aktuellt förslag. Den tidtabellstid som sedan visas i tidtabell kan skilja på någon minut, likväl som korrigeringar och ändringar kan göras fram till dess att tågplanen är fastställd i augusti 2017.tidtabell_pendeltåg

Nytt busslinjenät i Stockholm

Det här torde vara historiskt. Ett nytt linjenät i en storstad, utan att tid finns för diskussion vare sig med medborgare eller stadens politiker. Förvisso har förslaget skickats ut till stadens Trafikförvaltning, men med så kort svarstid att en politisk beredning torde vara omöjlig. Ett svar på remissen kommer dock att ges  från Trafiknämnden i Stockholm den 19 februari, men utan att frågan fått tid att beredas i ett bredare sammanhang och med den tid som bör finnas för den hör typen av beslut.

Sådana hör förändringar brukar annars behöva viss förankring och diskussion. En orsak till att det är så här bråttom är förstås att Trafikförvaltningen har lovat att Keolis – den vinnande anbudsgivaren – att få sätta igång redan till sommaren. Enligt villkoren i avtalet är det entreprenören som får ”fria händer” att forma sitt eget linjenät. SLL har förvisso rätt att tacka nej, men den möjligheten tycks man ha varit rätt begränsad med att använda.

Modellen får jag återkomma till att diskutera. Det finns bra saker med den också – inte minst när det gäller att skapa effektivitet. Men effektiviteten får inte gå ut över den demokratiska beredningen

Förslag till nytt linjenät i innerstaden

Förslag till nytt linjenät i innerstaden. Källa: Stockholms läns Trafikförvaltning

Förslaget – som i princip har accepterats av SLL presenteras nedan. Alla linjer pÃ¥ 4X – har efter önskemÃ¥l frÃ¥n SLL fÃ¥tt nya nummer. Detta för att man vill reservera dem för spÃ¥rtrafik. Trafiknämndens remissvar och förslaget i sin helhet gÃ¥r att hitta i dagordningen för mötet

1-4 Inga förändringar, linje 2 förlängs i ett senare skede till Karolinska
50 – Moa Martionssons torg- Stora Lappkärrsberget – via Centralen och sedan Dalagatan till Odenplan. GÃ¥r ej längre till Stora Skuggan eller upp till Ekhagstorget.
53 – Finnberget-Fridhemsplan – via Skeppsbron och sedan upp till Gustav Adolfs Torg-Tegelbacken-Vasagatan och Flemmingatan.
54 – Reimersholme-Tegeluddsvägen – gÃ¥r alltsÃ¥ som linje 62 efter Fridhemsplan, men via Sergels Torg istället.
55 – Tanto- Motalavägen – alltsÃ¥ motsvarande dagens 43/55
56 – Stora Essingen-Hornsberg – ungefär som dagens 49 men gÃ¥r via Fridhemsplan istället för Kristineberg/Fredhäll.
57 – Sofia – Karolinska sjukhuset – en variant av dagens 55:a och 59:a – alltsÃ¥ som 55 till Slottsbacken – sen troligen 43:ans sträckning och för att sedan gÃ¥ Sveavägen till Karolinska, men upp Norrtullsgatan, och Vanadisplan.
59 – Fredhäll-Norra Hammarbyhamnen – en kombination av dagens 56 och 59. AlltsÃ¥ som 56 fram till Cityterminalen, därefter Vasagatan – Munkbroleden till Slussen.
61 – Moa Martionssons torg- Rudammen – gÃ¥r som gamla 62:an till Fridhemsplan och därefter ner ett varv till Norr Mälarstrand och därefter RÃ¥dhuset- Odenplan via Dalagatan.
65 РSkeppsholmen-Cityterminalen Рsom idag men f̦rkortad.
66 – Sofia-Reimersholme. Nästan samma sträckning som idag – men gÃ¥r via Hornstull
67 – Frösundavik-Skansen, som linje 70 fram till Odenplan, men fortsätter till Östra station och därifrÃ¥n som dagens linje 44 till Karlaplan.
69- Karolinska institutet-Blockhusudden (Kaknästornet). Som idag men via Odenplan (och Upplandsgatan istället för Dalagatan).
72 – Karlberg-Östhammarsvägen. Oförändrad men blir heldagslinje.
73 – Ropsten-Karolinska institutet. Redan ändrad
74 – Maria torget- Sickla (ingen förändring)
76 – Norra Hammarbyhamnen-Ropsten (Karlaplan). Ingen förändring, men gÃ¥r via Karlaplan – dock först när SpÃ¥rväg City öppnar.
77 – Liljeholmen-Karolinska sjukhuset (som idag)
91 – som idag
93 – Finnberget Slussen via Sofia
94 – som idag
96 – som idag, men inte längre via Sofia.

Artikeln har ändrats och korrigerats för nya uppgifter.

Ledare 1 – kollektivtrafiken är som skolan

Rubriken kan verka något kryptisk - det är väl ingen större likhet mellan kollektivtrafik och skola? Finns det egentligen någon likhet över huvud taget? Men vad rubriken syftar på är helt enkelt det fenomen som brukar drabba debatten om skolan; det vill säga alla har egen erfarenhet av att åka kollektivt, likväl som alla har en uppfattning om hur det är att gå i skolan och vad som där felas.

Därför blir också debatten om kollektivtrafik nästan lika laddad som när det gäller skola. Det finns också starka politiska skiljelinjer med allt från dem som vill att den ska vara avgiftsfri till att den ska drivas helt på kommersiella villkor.

Syftet här kommer inte att vara opolitisk – om det ens är möjligt. Särskilt pÃ¥ ledarsidan blir det personliga reflexioner.  Däremot är min förhoppning att de slutsatser jag landar i finns förankrade i forskning och viss kunskap om hur det fungerar i verkligheten. Inte hur det kan tyckas fungera och vad som kan tyckas vara problemen utifrÃ¥n ett kundperspektiv. Det senare hindrar förstÃ¥s inte att ett sÃ¥dant perspektiv skulle vara ointressant, tvärtom. Men orsak och samband kräver i regel en mer nogsam och genomarbetad analys. NÃ¥got som tyvärr media idag är dÃ¥lig pÃ¥ att belysa. Till stor del är det snarare olika partsintressen som har fÃ¥tt synas i debatten – blandat med ett visst allmänt tyckande. För alla har ju en Ã¥sikt om kollektivtrafiken, precis som om skolan.

Ny blogg!

Välkommen till Kollektivresor! En ny blogg för nyheter och fördjupning rörande kollektivtrafik. Tanken är här att få utrymme för lite mer analyserande artiklar på området.

Varmt välkomna!