Nytt busslinjenät i Stockholm

Det här torde vara historiskt. Ett nytt linjenät i en storstad, utan att tid finns för diskussion vare sig med medborgare eller stadens politiker. Förvisso har förslaget skickats ut till stadens Trafikförvaltning, men med så kort svarstid att en politisk beredning torde vara omöjlig. Ett svar på remissen kommer dock att ges  från Trafiknämnden i Stockholm den 19 februari, men utan att frågan fått tid att beredas i ett bredare sammanhang och med den tid som bör finnas för den hör typen av beslut.

Sådana hör förändringar brukar annars behöva viss förankring och diskussion. En orsak till att det är så här bråttom är förstås att Trafikförvaltningen har lovat att Keolis – den vinnande anbudsgivaren – att få sätta igång redan till sommaren. Enligt villkoren i avtalet är det entreprenören som får ”fria händer” att forma sitt eget linjenät. SLL har förvisso rätt att tacka nej, men den möjligheten tycks man ha varit rätt begränsad med att använda.

Modellen får jag återkomma till att diskutera. Det finns bra saker med den också – inte minst när det gäller att skapa effektivitet. Men effektiviteten får inte gå ut över den demokratiska beredningen

Förslag till nytt linjenät i innerstaden

Förslag till nytt linjenät i innerstaden. Källa: Stockholms läns Trafikförvaltning

Förslaget – som i princip har accepterats av SLL presenteras nedan. Alla linjer pÃ¥ 4X – har efter önskemÃ¥l frÃ¥n SLL fÃ¥tt nya nummer. Detta för att man vill reservera dem för spÃ¥rtrafik. Trafiknämndens remissvar och förslaget i sin helhet gÃ¥r att hitta i dagordningen för mötet

1-4 Inga förändringar, linje 2 förlängs i ett senare skede till Karolinska
50 – Moa Martionssons torg- Stora Lappkärrsberget – via Centralen och sedan Dalagatan till Odenplan. GÃ¥r ej längre till Stora Skuggan eller upp till Ekhagstorget.
53 – Finnberget-Fridhemsplan – via Skeppsbron och sedan upp till Gustav Adolfs Torg-Tegelbacken-Vasagatan och Flemmingatan.
54 – Reimersholme-Tegeluddsvägen – gÃ¥r alltsÃ¥ som linje 62 efter Fridhemsplan, men via Sergels Torg istället.
55 – Tanto- Motalavägen – alltsÃ¥ motsvarande dagens 43/55
56 – Stora Essingen-Hornsberg – ungefär som dagens 49 men gÃ¥r via Fridhemsplan istället för Kristineberg/Fredhäll.
57 – Sofia – Karolinska sjukhuset – en variant av dagens 55:a och 59:a – alltsÃ¥ som 55 till Slottsbacken – sen troligen 43:ans sträckning och för att sedan gÃ¥ Sveavägen till Karolinska, men upp Norrtullsgatan, och Vanadisplan.
59 – Fredhäll-Norra Hammarbyhamnen – en kombination av dagens 56 och 59. AlltsÃ¥ som 56 fram till Cityterminalen, därefter Vasagatan – Munkbroleden till Slussen.
61 – Moa Martionssons torg- Rudammen – gÃ¥r som gamla 62:an till Fridhemsplan och därefter ner ett varv till Norr Mälarstrand och därefter RÃ¥dhuset- Odenplan via Dalagatan.
65 РSkeppsholmen-Cityterminalen Рsom idag men f̦rkortad.
66 – Sofia-Reimersholme. Nästan samma sträckning som idag – men gÃ¥r via Hornstull
67 – Frösundavik-Skansen, som linje 70 fram till Odenplan, men fortsätter till Östra station och därifrÃ¥n som dagens linje 44 till Karlaplan.
69- Karolinska institutet-Blockhusudden (Kaknästornet). Som idag men via Odenplan (och Upplandsgatan istället för Dalagatan).
72 – Karlberg-Östhammarsvägen. Oförändrad men blir heldagslinje.
73 – Ropsten-Karolinska institutet. Redan ändrad
74 – Maria torget- Sickla (ingen förändring)
76 – Norra Hammarbyhamnen-Ropsten (Karlaplan). Ingen förändring, men gÃ¥r via Karlaplan – dock först när SpÃ¥rväg City öppnar.
77 – Liljeholmen-Karolinska sjukhuset (som idag)
91 – som idag
93 – Finnberget Slussen via Sofia
94 – som idag
96 – som idag, men inte längre via Sofia.

Artikeln har ändrats och korrigerats för nya uppgifter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *